بستن

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد فروشگاه اینترنتی تجهیزات ورزشی کافه ورزش کاملا محفوظ می باشد

دوچرخه اولین دوست دوران کودکی

دوچرخه اولین دوست دوران کودکی
چکیده این مطلب : انتشار : 1398/04/11 0 نظر

دوچرخه یکی از محبوبترین وسیله های بازی و ورزشی دردنیا است. این وسیله دوست داشتنی در خاطرات کودکی اکثریت ما نقش محبوبی دارد و در سنین مختلف دوست داریم که اوقاتی را با سواری کردن با دوچرخه سپری کنیم. علاقه به دوچرخه سواری در دوران کودکی بسیار بیشتر است و دوچرخه سواری را می توان یکی از بهترین ورزش های مناسب کودکان دانست. خرید دوچرخه برای کودکان مسئله ایست که اکثر والدین به آن فکر می کنند، اما بایستی به این موضوع توجه کنید که این کار خیلی هم ساده نیست و باید بدانید چه دوچرخه ای برای کودکتان مناسب تر است. در این مطلب ما به شما مهم ترین ویژگی هایی که در انتخاب و خریدن دوچرخه برای کودک موثرند را شرح می دهیم :

 

1- توجه به سایز دوچرخه در خرید دوچرخه برای کودک

یک باور اشتباه در بین والدین ایجاد شده آن این است که دوچرخه را یک یا دو سایز بزرگتر بخرند تا چند سالی مورد استفاده قرار بگیرد. دوچرخه ای که هم سایز کودکتان نباشد می توان خطرات مختلفی برای کودک ایجاد کند.سایز مناسب دوچرخه در خرید دوچرخه بچگانه به گونه ای است که پای کودک با نشستن بر روی زین به راحتی به پدال دوچرخه برسد. همچنین کودک با ایستادن بتواند به راحتی پایش را بر روی زمین بگذارد.استاندارد نبودن سایز دوچرخه می تواند باعث عدم تعادل کودک و آسیب جدی به وی گردد.
دست فرزندتان باید به راحتی به فرمان برسد و فرزند باید تسلط کامل به ترمز دوچرخه داشته باشد. نشیمنگاه کودک نیز باید متناسب با شرایط فیزیکی وی باشد به گونه‌ای که هنگام نشستن فضای خالی کمی باقی بماند.
انتخاب اشتباه در خرید دوچرخه برای کودک می تواند باعث ترس کودک از دوچرخه سواری، عدم استفاده مناسب از دوچرخه شده و به جای داشتن فایده دوچرخه سواری برای بدن باعث آسیب به عضلات کودک شود.
با خرید دوچرخه غیراستاندارد کودک به ناچار برای استفاده از دوچرخه بزرگتر با حالت ایستاده تری رکاب می زند و به این کار عادت می کند و زمانی که دوچرخه اندازه او شد دیگر قادر به دوچرخه سواری نیست چرا که وی اصول دوچرخه سواری را اشتباه آموخته و به این اصول عادت کرده است.کودک با دیدن دوچرخه باید حس شیطنت توام با هیجان داشته باشد و کاربری دوچرخه باید برایش ساده باشد. مثلا سوار شدن و پیاده شدن از دوچرخه باید برای کودک ساده باشد و باعث آسیب وی نشود.برای این منظور فاصله میله بالایی بدنه تا زمین باید به اندازه ای باشد که اگه اتفاقی مثل زمین خوردن یا تصادف پیش بیاید تعادل دوچرخه حفظ شود. این فاصله در سوار شدن و پیاده شدن کودک نیز باعث حفظ تعادل می شود.

2- استفاده از ابزارهای ایمنی همچون کلاه و زانو بند

یک کلاه ایمنی دوچرخه سواری خوب، باید روی سر قرار بگیرد و تمامی سر و پیشانی را بپوشاند اما گوش‌ها بیرون بمانند، وقتی تسمه زیر چانه بسته می‌شود کودک باید هنگام خمیازه فشار آن را زیر چانه احساس کند، هرگز از یک کلاه ایمنی شکسته یا خراب استفاده نکنید!همچنین استفاده از زانوبند و آرنج بند دوچرخه سواری برای کودکان حین دوچرخه سواری الزامی است و از آسیب به مفاصل جلوگیری میکند.

3- ظاهر دوچرخه

دوچرخه برای کودک یکی از اولین ابزارهایی است که کودک حس مالکیت زیادی به آن پیدا می کند. برای همین بهتر است که ظاهر دوچرخه از هر نظر مورد قبول کودکتان باشد تا وی علاقه بیشتری به سپری کردن وقت با آن داشته باشد.زیبایی دوچرخه یکی از مسائل مهم در خرید دوچرخه برای کودک می باشد.برای این امر می توانید دوچرخه های مختلف را از نظر کیفیت، راحتی، سایز و … بررسی و بهترین آن ها را انتخاب کنید. سپس از کودکتان بخواهید که از بین گزینه های منتخب دوچرخه ای را که از نظرش زیباتر است انتخاب کند. برای مثال چراغ دوچرخه علاوه بر زیبایی در ایمنی نیز سهم دارد.

4- سبک بودن دوچرخه

وزن دوچرخه در انتخاب دوچرخه بخصوص برای کودکان بسیار مهم است. هرچه وزن دوچرخه سبک تر باشد به کودک در کنترل دوچرخه کمک بیشتری می کند. امروزه سعی شده که در ساخت فریم دوچرخه از موادی استفاده شود که باعث سبکی دوچرخه شود. به همین دلیل در ساخت اکثر برندهای خوب دوچرخه از آلومینیوم یا کربن استفاده میشود که به دلیل قیمت کمتر آلومینیوم بدنه های آلومینیومی در دوچرخه نسبت به نوع دوم معمول تر هستند.

5- تعداد چرخ با توجه به سن کودک

دوچرخه استاندارد برای سنین مختلف خصوصیات متفاوتی دارد، یکی از این استانداردها تعداد چرخ می باشد. برای مثال کودکان دو سال و پایین تر توانایی در کنترل تعادلشان ندارند و قطعا این کودکان نمی توانند سوار دوچرخه شوند. بهتر است برای این کودکان از سه چرخه یا چهارچرخ هایی مثل موتور مکانیکی چهارچرخ یا ماشین مکانیکی که بتوانید خودتان آن را هل دهید استفاده کنید.
در سن بین 2 تا 4 سالگی می توانید برای کودکتان دوچرخه بخرید اما این دوچرخه باید به پایه کمکی که به کودک در حفظ تعادلش کمک می کند مجهز باشد. پس از سن 4 سالگی با برداشتن پایه های کمکی یا خرید یک دوچرخه جدید با توجه به سایز کودکتان می توانید به او سواری کردن با دوچرخه را تعلیم دهید.
سنین 4 تا 5: قطر چرخ 12 اینچ، اندازه‌ی بدنه دوچرخه 14-17 اینچ است.
سن 6 : قطر چرخ 16 اینچ، اندازه‌ی بدنه دوچرخه 18-21 اینچ است.
سنین 7-8 : قطر چرخ 20 اینچ؛ اندازه‌ی بدنه دوچرخه 22-25 اینچ است

نظرات

captcha Refresh

به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 0

جدیدترین مقالات