دوچرخه سواری در روز هوای پاک

دوچرخه سواری در روز هوای پاک
چکیده این مطلب : انتشار : 1398/04/11 0 نظر

پاییز و زمستان برای کلان شهرها خطر آلودگی هوا را ایجاد می کند و این عامل مهم که ناشی از ازدیاد وسایل نقلیه دودزاست، تمام زیبایی پاییز و زمستان را زیر سوال برده و عواقب دیگری نیز از جمله کاهش بارندگی ها و گرم شدن کره زمین را در بر دارد. جالب است بدانید در کشورهای اروپایی و آمریکایی فرهنگ استفاده از دوچرخه طی سالیان متمادی توانسته جای خود را بین مردم به خوبی باز کند و استقبال از این وسیله تفریحی – ورزشی بسیار زیاد است تا جایی که بسیاری از کارمندان برای رفتن به سرکار خود از دوچرخه استفاده می کنند. البته عامل بسیار مهمی که باعث میشود مردم بیشتر به دوچرخه سواری ترغیب شوند داشتن محلی برای دوچرخه سواری است. در کلان شهرها این مسئله از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که شلوغی این شهرها باعث می شود امنیت دوچرخه سوار در خطوطی به غیر از خطوط مخصوص دوچرخه سواری کاهش یابد.

در ایران نیز بحران آلودگی هوا در تهران و شش شهر آلوده آن شامل تبریز، مشهد، اراک ، اصفهان ، شیراز و اهواز را درگیر می کند.

گفتنی است قدمت روز هوای پاک در ایران از کشورهای فرانسه و ایتالیا بیشتر است. هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده است و از آنجا که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا ، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است این روز می تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین بخشی باشد.

اما نکات زیر می‌تواند شهرمان را برخوردار از هوایی آبی و پاک کند تا با هوای سالم، شهروند سالم و شهری سالم؛ به مقابله جدی‌تر با آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرمان بپردازیم.

  •  فرهنگ‌سازی برای استقبال عمومی شهروندان به استفاده مطلوب از وسایل نقلیه عمومی به جای تک‌‌سرنشینی از طریق رسانه‌های گروهی و متولیان امر آموزش.
  • کاهش و با ثبات نگهداشتن نرخ حمل‌ونقل درون‌شهری با هدف گرایش عمومی به استفاده از وسایل نقلیه عمومی با همکاری مسوولان ذیربط.
  • حفظ توسعه فضاهای سبز شهری و بهره‌برداری بهینه از آنها با مشارکت جدی شهروندان.
  • هماهنگی‌های دلسوزانه و در عین حال مدبرانه دستگاه‌های اجرایی ذی‌مدخل در مقابله جدی با تخریب عوارض طبیعی اطراف شهر، ساخت‌و‌سازهای غیرقانونی، تغییر مسیر رودخانه‌ و بستن آبراه‌ها و… .
نظرات
captcha Refresh
به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 2

جدیدترین مقالات